Stilul atributiv al elevului ca factor în prezicerea nereuşitei
şcolare
Profesor Nicoară Cristina
Teoria neajutorării învăţate (1978) susţine
că atunci când se confruntă cu un eveniment negativ incontrolabil, o persoană
face o serie de atribuiri ale cauzelor evenimentului respectiv. Maniera în care
oamenii explică în mod obişnuit cauzele evenimentelor poate să determine
scăderea motivaţiei, să reducă persistenţa în rezolvarea sarcinilor şi să îi
facă vulnerabili la depresie.
Conceptul de atribuire (1979) se
referă la faptul că oamenii au tendinţa de a căuta explicaţii ale cauzelor
evenimentelor în încercarea de a se înţelege pe ei înşişi şi mediul în care
trăiesc. Teoria atribuirii explică modul în care oamenii atribuie cauzele
propriului succes sau eşec şi efectele acestor atribuiri asupre expectanţelor
de succes, a reacţiilor emoţionale, a persistenţei în sarcini şi a implicării
în acţiunile viitoare. Modul de atribuire reflectă experienţa anterioară,
motivele personale, normele sociale şi reprezintă un factor-cheie al angajarii
în comportamentele viitoare.
Atribuirea are trei dimensiuni: internalitate, stabilitate şi globalitate.
-
Explicaţiile interne ale evenimentelor implică faptul că
evenimentele sunt atribuite unor caracteristici personale, iar cele externe că
evenimentele sunt atribuite contextului sau factorilor externi ( de exemplu,
nota mică obţinută la un test se datorează propriei persoane versus se
datorează altor persoane sau altor circumstanţe)
-
Cauzele stabile versus
cele instabile presupun ca explicaţiile evenimentelor să fie atribuite unor
factori stabili ( de exemplu, cauza pentru care ai luat nota mică la test nu va
mai apărea niciodată versus va apărea întotdeauna)
-
Explicaţiile globale versus
cele specifice influenţează gradul de generalizare a deficitelor; explicaţiile
cauzale globale determină generalizarea efectelor în diverse situaţii, iar cele
specifice determină o generalizare circumstanţială
a deficitelor ( de exemplu, cauza care a determinat obţinerea unei note mici la
test influenţează doar această situaţie versus toate situaţiile din viaţa mea).
Stilul atributiv este o variabilă cognitivă
ce reflectă modalitatea obişnuită a oamenilor de a explica cauza evenimentelor
pozitive şi negative ce au loc în viaţa lor. S-au identificat două stiluri de
explicare a cauzelor evenimentelor: stilul atributiv pesimist şi stilul atributiv optimist.
Persoanele cu stil atributiv pesimist au tendinţa
de a atribui evenimentele negative unor cauze interne, stabile sau globale, iar
evenimentele pozitive unor cauze externe, instabile şi specifice. Aceste persoane au mai
multe şanse de a dezvolta depresie atunci când se confruntă cu situaţii
stresante, comparativ cu cei care fac atribuiri externe, instabile şi specifice
ale evenimentelor negative şi atribuiri interne, stabile şi globale pentru
evenimentele pozitive, având stil atributiv optimist.
Stilul atributiv sau cognitiv este
considerat de specialişti un factor distal care poate influenţa
conţinutul informaţiilor
cauzale.
Stilul atributiv depresiv este
tendinţa de a atribui evenimentele negative mai multor cauze stabile şi globale şi de a percepe
evenimentele ca fiind importante. Stilul atributiv depresiv prezintă un risc
mai crescut de apariţie a expectanţei lipsei de speranţă şi de dezvoltare a
simptomelor depresiei în prezenţa evenimentelor negative. Cu alte cuvinte,
stilul atributiv depresiv pentru un domeniu particular ( de exemplu evenimente
interpersonale) creşte vulnerabilitatea la simptomele depresive atunci când
persoana se confruntă cu evenimente negative în domeniul respectiv ( de exemplu
respingere socială).
Depresia apare
atunci când evenimentele negative sunt interpretate astfel:
-
Atribuirea
evenimentelor unor cauze stabile şi globale
Exemple:
o „Din vina mea
colegii nu se simt bine cu mine”
o „ Pentru că nu am
înţeles suficient de bine lecţia, cred că nu pot învăţa la acea materie”
-
Inferarea unor
consecinţe catastrofice sau negative ale evenimentelor
o O adolescentă
petrece o seară excelentă cu prietenii, dar nu reţine din eveniment după aceea
decât o reflecţie răutăcioasă pe care a făcut-o una dintre colege în legătură
cu îmbrăcămintea ei. Altfel spus, „Dacă nu mă place toată lumea, seara
petrecută cu prietenii e ratată”
o „Trebuie să intru
la facultate, altfel înseamnă că nu sunt bun de nimic”
o „ Pentru că nu am reuşit să reţin o formulă
matematică, nu am memorie bună”
-
Inferarea unor caracteristici negative ale propriei
persoane
o „Nu am nici o
calitate”
Când aceste interpretări sunt frecvente
apar expectanţe negative cu privire la valoarea rezultatelor (apare expectanţa
rezultatelor negative) şi la abilitatea de a schimba aceste rezultate
(expectanţa neajutorării). Depresia
caracterizată prin lipsa speranţei înseamnă deficite motivaţionale şi
emoţionale, tulburări ale somnului, dificultăţi de concentrare, stimă de sine
scăzută, dependenţă, gânduri de suicid.
În teoria lipsei de speranţă se consideră
că deficitele motivaţionale se
manifestă printr-o persistenţă redusă în sarcină, strategii de învăţare
ineficiente şi rezultate şcolare scăzute. Deficitele
afective sunt indicate de stări
emoţionale negative (tristeţe), iar cele
cognitive de note.
Studierea atribuirilor poate fi o metodă
suplimentară de identificare a elevilor cu risc de eşec şcolar. Stilul
atributiv depresiv este , conform studiilor, un predictor negativ al
rezultatelor, cum ar fi performanţa şcolară şi poziţia ocupată în clasă sau
specificul scopurilor de învăţare (de cunoaştere sau de performanţă). Stilul
atributiv optimist poate fi un factor de protecţie ce ar reduce
vulnerabilitatea adolescenţilor la depresie.
Profesorii pot juca un rol important ,
prin revizuirea propriilor convingeri cu privire la procesul de învăţare şi
rolul lor în acest proces. Mai precis, profesorii ar trebui să ofere mai mult
feed-back legat de activitatea de învăţare şi să evite feedbackul cu privire la
propria persoană a elevului şi responsabilizarea numai a elevului pentru eşec.
Un exerciţiu pe care profesorul diriginte îl
poate face pentru a investiga stilul atributiv al elevilor săi este următorul:
Exerciţiu
„Ceea ce fac nu reprezintă ceea ce sunt”
Citeşte
următoarele idei şi identifică un mesaj pe care ţi l-ai adresa referitor la
fiecare eveniment:
Idei – evenimente
|
Mesaje adresate
|
A fi însărcinată
A lăsa însărcinată pe cineva
|
|
A avea rezultate slabe la un eveniment sportiv, muzical sau discurs
|
|
A nu intra la facultatea dorită
|
|
A avea probleme cu legea
|
Întrebări:
1. Te-ai învinovăţit adesea când ai avut de-a
face cu situaţii negative?
2. Pentru simplu fapt că are loc un eveniment
negativ, înseamnă că eşti o persoană fără importanţă?
3. Ce vei face în viitoarea situaţie în care
vei fi foarte aspru cu tine însuţi într-o anumită situaţie?
O altă activitate de consiliere cu elevii cuprinde
trei etape:
1)
Se subliniază faptul că oamenii au tendinţa de a
considera gândurile ca fiind o reflectare fidelă a realităţii, însă de fapt, de
cele mai multe ori gândurile sunt doar o interpretare a realităţii. Se
precizează că unele comportamente problematice ale tinerilor pot să fie, într-o
măsură mai mică sau mai mare, consecinţele unor etichete atribuite în mod
repetat de adult copilului (” nu eşti bun de nimic”, „ eşti cel mai leneş din
clasă”). Aceste etichete determină un anumit tip de procesare informaţională
despre sine („ nu sunt bun de nimic”), o emoţie ( furie, dezamagire, teamă,
tristeţe) şi un comportament consecutiv gândului şi emoţiei ( comportament de
leneş, de copil rău).
2)
Se propune un exerciţiu: Pe tablă se scriu afirmaţii
precum:
-
„Trebuie să reuşeşti cu orice preţ ceea ce ţi-ai propus”
-
„Nu voi reuşi la examen”
-
„ Este inutil să învăţ!”
-
„Nu am nici o calitate”
-
„ Pentru că nu am înţeles suficient de bine lecţia, cred
că nu pot învăţa la acea materie”
-
„ Pentru că nu am reuşit să reţin o formulă matematică nu
am memorie bună”.
Elevii sunt invitaţi să identifice
emoţiile asociate unor astfel de gânduri, dar şi comportamentele care apar după
aceste gânduri repetate. Exerciţiul se
rezolvă printr-o discuţie consilier – elevi.
3)
La final consilierul include concluziile într-un tabel,
la tablă, ce conţine exemple ale relaţiei dintre gânduri, emoţii şi
comportamente la elevi:
Gânduri
|
Emoţii
|
Comportamente
|
Nu voi reuşi la examen!
|
Stres,
nervozitate
|
Reducerea
timpului acordat învăţării, implicarea în alte activităţi, diferite de cele
de învăţare.
Supraînvăţarea
care poate determina oboseală şi ulterior reducerea performanţelor şcolare.
|
„Este inutil să învăţ!”
|
Nemulţumire
|
Neimplicare
|
„Nu am nici o calitate.”
|
Resemnare,
neîncredere
|
Izolare
|
Activitatea de consiliere „Urcuşuri şi coborâşuri”
1)
Încep lecţia prin explicarea câtorva din caracteristicile
depresiei: tristeţe, descurajare privind viitorul, sentimentul de eşec,
insatisfacţie faţă de multe lucruri, pierderea interesului faţă de lucruri şi
oameni, lipsa productivităţii şi a capacităţii de concentrare, plâns fără
motiv, gânduri de suicid. Subliniez diferenţa dintre a avea aceste sentimente
uneori şi a le avea tot timpul.
2)
Cer elevilor să ofere exemple, precum şi alternative
pentru a face faţă acestor probleme. Arăt că există o diferenţă majoră între a
face fată depresiei într-o modalitate „sănătoasă” versus „nesănatoasă”.
3)
Împart grupul mare în două grupuri mici şi, referitor la
luarea unui examen, cer unui grup să-şi închipuie că este deprimat, pe când
celălalt nu. Scriu gândurile celor două grupuri astfel încât să poată fi
comparate.
4)
Discut cele două tipuri de gânduri
5)
Împart elevii în grupuri mai mici (de 4 – 5 persoane) şi
găsesc exemple de situaţii în care au fost deprimaţi şi descopăr gândurile
negative care au stat la baza acestor sentimente. Discut aceste aspecte cu
întreaga clasă
6)
Provoc aceste gânduri de autoblamare prin utilizare unor
întrebări de genul:
·
Eşti oare prost/proastă dacă nu iei acest examen?
·
Daca nu îl iei înseamnă că nu ai făcut nimic de valoare
în cadrul clasei tale?
·
Dacă nu iei examenul şi alţii îl iau înseamnă că eşti
inferior celorlalţi?
(Exersez metoda provocării gândurilor pentru
exemplele oferite de fiecare elev)
Bibliografie:
1)
Gherasim, L., Butnaru, S., Performanţa şcolară,determinanţi individuali şi contextuali în
adolescenţă, Polirom, Iaşi, 2013
2)
Băban, Adriana (coord.), Consiliere educaţională, ghid metodologic pentru orele de diriginţie şi
consiliere, Editura ASCR, Cluj-Napoca, 2011
3)
Vernon, Ann, Dezvoltarea
inteligenţei emoţionale, Educaţie raţional-emotivă şi comportamentală,
clasele IX-XII, Editura ASCR, Cluj-Napoca, 2006
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Doar o vorba sa-ti mai spun