Activitatea: Nivelul
emoţional al personalităţii
Obiectiv: Un nivel mai bun de
adaptare al elevului
Definesc emoţiile ca fiind trăiri subiective ce rezultă din acordul sau
discrepanţa dintre trebuinţele sau expectanţele unei persoane şi realitate.
Elevul află că aceste stări interne cuprind reacţii fiziologice, gânduri
specifice şi expresii comportamentale. Elevul este îndemnat să le asocieze cu
modificări la nivelul proceselor fiziologice ce au loc în corpul nostru:
-
Înroşire
-
Transpiraţie
-
Modificări
ale tensiunei, pulsului, respiraţiei
Elevul este rugat să asocieze reacţii comportamentale propriilşor emoţii
trăite. Profesorul face un sumar:
-
Expresii
faciale (râs, plâns, zâmbet)
-
Privirea
-
Postura
-
Gestica
-
Tonul
vocii
-
Mersul
Precizez că nivelul fiziologic determină intensitatea trăirii
Nivelul cognitiv determină tipul şi calitatea emoţiei:
-
Afectivitate
pozitivă
-
Afectivitate
negativă
După criteriul stabilităţii emoţia poate fi:
-
Emoţia
ca stare (în funcţie de evenimentele trăite sau anticipate ne simţim veseli,
trişti sau furioşi)
-
Emoţia
ca trăsătură (tendinţa generală de a ne simţi într-un anumit mod sau uşurinţa
cu care stimulii/situaţiile/evenimentele ne activează emoţia. Se dă un exemplu:
Mă simt anxios
-
În
faţa unui examen
-
Când
trebui să călătoresc
-
Când
întâlnesc persoane noi
-
Când
merg la medic
Elevul este îndemnat să perceapă continuitatea emoţiilor, lanţul lor cauzal
adică evenimentele anticipate pozitive sau negative pot avea loc sau nu. Ce
emoţii simţim în fiecare caz în parte. Alcătuim un tabel pe tablă pe care îl
completîm pe măsură ce elevul dă răspuns la întrebările de mai sus:
Tipul evenimentelor anticipate
|
Se întâmplă
|
Nu se întâmplă
|
Evenimente anticipate pozitive
|
Bucurie
|
Tristeţe
|
Evenimente anticipate negative
|
Frustrare, resemnare, iritabilitate
|
Eliberare
|
Se dau mai multe exemple concrete în aceste situaţii.
Afectivitatea negativă. Li se atrage atenţia elevilor că efectul repetitiv
al trăirilor emoţionale negative se manifestă prin:
-
Anxietate:
Teamă, anticipare sau percepere de pericole cu manifestări somatice
-
Depresie,
evaluare depreciativă de sine, lume, viitor
-
Iritabilitate,
tendinţa de a evalua lumea ca ostilă şi de a reacţiona prin reacţii de
frustrare, mânie, agresivitate
-
Lipsă
de speranţă sau percepţia negativă a viitorului
-
Sentiment
de neajutorare sau lipsa perceperii controlului personal
Elevul este îndemnat să recunoască afectivitatea pozitivă ca un factor ce
ameliorează stările negative descrise mai sus. Li se spune că aceasta se referă
la stările şi trăsăturile emoţionale care induc:
-
percepţii pozitive de sine (autoeficienţă)
-
Percepţii
pozitive ale lumii (sentimentul de coerenţă, controlabilitate)
-
Percepţii
pozitive ale viitorului (optimism)
În final se introduce termenul de inteligenţă emoţioţională, concept ce se
referă la abilitatea persoanei de a identifica, exprima şi controla emoţiile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Doar o vorba sa-ti mai spun