Factorii
adaptării școlare
Prof.psihopedagog Cristina Nicoară
Adaptarea școlară este un proces complex și include variabile precum
copilul, familia și școala și este incorporat în contextul mai mare social ,
cultural și politic. Este un fenomen activ, ca un proces de învățare pe care îl
experimentează fiecare copil. Un psihopedagog este un psiholog sau un
profesionist care încearcă să înțeleagă ce se întâmplă într-o clasă sau cu un
elev din punctul de vedere al elevului, al profesorului și interacțiunea lor.
Perspectiva psihopedagogică nu este
strict psihologică, include capacitate pedagogică și sociologică la fel de bine
(Brizuela și Garcia-Sellers, 1999).
Miza
abordarea ecologică a rezultatelor
învățării este de a identifica modalități de optimizare a dezvoltării
acolo unde acționează factori interni și de mediu suportivi și de ameliorare a
dezvoltării prin măsuri compensatorii ăn cazul persoanelor expuse la factori de
risc individuali și/sau de mediu. (Gherasim și Butnaru, 2013)
Formele în care să se exprime dificultățile
de adaptare școlară sunt diverse: scăderea performanțelor școlare,
superficialitate în abordarea sarcinilor de învățare, scăderea motivației
pentru cunoaștere și a implicării în învățare, absenteism, abandon școlar,
apariția unor probleme de conduită sau de adaptare emoțională la provocările
cotidiene , abuzul de substanțe, afilierea la grupuri cu comportament deviant
(Eccles, Wigfield și Schiefele, 1998; Eccles, 1999, apud. Gherasim 2013)
Cercetări (Garcia&Pintrich, 1994; Pintrich
& De Groot, 1990) cu privire la învățarea la ore pune accentul pe
importanța atât a componentelor motivaționale cât și pe componentele cognitive
ale performanței școlare.
a) Componentele motivaționale cuprind:
-
credințe
despre propria persoană cum ar fi: scopuri personale, auto-eficiență,
interesul, credințe despre valori.
b) Componentele cognitive cuprind:
- cunoașterea conținutului disciplinei,
- variate strategii de învățare precum repetarea, elaborarea, morganizarea
strategiei metacognitive precum: planificare, monitorizarea, reglarea
învățării.
c) Componente afective cuprind;
- starea de bine sau gradul de mulțumire la oră,
- nivelul de anxietate în timpul testelor, tezelor, examenelor,
d) Componente de personalitate cuprint:
- credințe/teorii cu privire la natura
inteligenței (fixă/flexibilă),
- percepția asupra gradului de
autoeficiență, a puterii autoeficienței , a nivelului de generalizare.
-
stilul de atribuire a rezultatelor școlare care cuprinde: optimist vs
pesimist acesta influențează vigoarea sau pasivitatea în fața eșecului sau
frustrării.
Factori motivaționali ai adaptării școlare
A.
Percepția elevilor asupra mediului clasei
Factor
|
Descriere
|
Afirmație
|
Coeziunea elevilor
|
Elevii se cunosc, se ajută și se sprijină unul pe altul
|
Îmi fac ușor prieteni în clasă
|
Sprijinul profesorului
|
Profesorul ajută, este prietenos, încrezător și interesat de elevi
|
Profesorul este interesat de problemele mele
|
Implicarea
|
Elevii au interes, sunt atenți, participă la discuții, fac muncă
suplimentară și le place ora.
|
Mi se cere să explic cum rezolv problemele
|
Investigarea
|
Calitatea de a pune întrebări și de a rezolva probleme cu ajutorul lor,
de a aplica în prectică.
|
Îmi explic înțelesul afirmațiilor, diagramelor sau graficelor.
|
Orientarea sarcinii.
|
Calitatea de a fi implicat și de a termina activitățile implicate, de a
fi concentrat pe tema dată.
|
Sunt atent în timpul orei.
|
Cooperarea
|
Elevii cooperează în rezolvarea sarcinilor de învățare.
|
Lucrez la proiecte cu alți elevi din clasă.
|
Echitate
|
Elevii sunt tratați în mod egal de către profesor
|
Primesc aceleași încurajări de la profesor ca orice alt elev din clasă.
|
B.Credințe despre propria persoană cu privire la
scopuri, autoeficiență, valori, interese
Factor
|
Descriere
|
Afirmație
|
Orientarea intrinsecă a scopului.
|
Elevul se angajează în activitate fiindcă este curios, consideră sarcina
ca o provocare.
|
La oră prefer ca materialul să-mi trezească curiozitatea, chiar dacă este
dificil de învățat.
|
Orientarea existrinsecă a scopului
|
Principala grijă este obținerea de note, recompense, compararea
performanței.
|
Dacă pot, vreau să iau note mai bune la oră decât majoritatea elevilor.
|
Credințe despre controlul învățării
|
Credința că rezultatele sunt legate de propriul control și nu depind de
factori externi
|
Este vina mea dacă nu învăț lecția
|
Autoeficacitate în învățare și performanță
|
Elevul crede că este competent să ducă la bun sfârșit o sarcină.
|
Am încredere că am să mă descurc exvcelent cu temele și testele la oră.
|
C. Factori cognitivi: Strategii de învățare
Factor
|
Descriere
|
Afirmație
|
Repetarea
|
Influențează atenția și procesul de fixare.
|
Fac o listă cu termenii importanți și o memorez.
|
Elaborarea
|
Construirea sau formarea de conexiuni interne între temele de învățat
|
Când învăț scriu mici rezumate a ideilor principale și conceptele
utilizate.
|
Organizarea
|
Presupune o implicare profundă în sarcină și efort.
|
Fac mici scheme sau tabele pentru a mă ajuta să mă organizez.
|
Gândirea critică
|
Aplicarea cunoștințelor anterioare în situații noi pentru a rezolva, a
lua o decizie.
|
Când ascult o afirmație la oră mă gândesc la alternative posibile.
|
Capacitatea de autoreglare
|
Să fie atent la ce citești, să te autoevaluezi și să-ți pui întrebări.
|
Când învăț încerc să-mi dau seama care concepte nu le înțeleg bine.
|
Reglarea efortului
|
Semnifică atât
angajarea în atingerea scopului cât și reglarea utilizării strategiilor de
învățare
|
Mă străduiesc să mă
descurc la oră chiar dacă nu-mi place ce facem
|
Învățarea prin
dialog cu colegii.
|
Ajută un elev să-și
clarifice conținutul lecției și să înțeleagă ceea ce nu reușește singur.
|
Încerc să lucrez cu
colegi de clasă pentru a-mi termina temele.
|
Căutarea
ajutorului.
|
Identificarea unor
persoane, colegi sau profesori, care să îl ajute.
|
Încerc să găsesc
elevi în clasă cărora să le cer ajutorul dacă am nevoie.
|
D. Factori afectivi
Factor
|
Descriere
|
Afirmație
|
Anxietate
|
Gândirea negativă că nu va reuși
|
Când dau un test mă gândesc la subiectele din test la care nu pot
răspunde.
|
Gradul de mulțumire sau starea de bine
|
Corelează cu un anumit nivel al stimei de sine și cu stilul de atribuire
optimist al evenimentelor de școlare
|
Îmi plac orele de curs
|
- Factori de personalitate
Factor
|
Descriere
|
Afirmație
|
Credința că inteligența este fixă.
|
Determină reducerea persistenței la efort, elevii cred că inteligența
este o caracteristică incontrolabilă determinată prin naștere, relativ
globală și stabilă în timp și nu poate fi schimbată prin intermediul
procesului de învătare. Aceștia încearcă să își demonstreze abilitatea sau să
evite evaluarea negativă a abilității de către ceilalți
|
Când depui mult efort, tu arăți că nu ești inteligent.
|
Credința că inteligența este modificabilă
|
Elevii sunt concentrați asupra procesului de învățare și sunt preocupați
să devină cât mai inteligenți și mai competenți
|
Poți să îți modifici nivelul de inteligență
|
Stilul de atribuire pesimist
|
Elevul apreciază în ce măsură capacitatea sa sau alți factori duc la eșec
|
Chiar nu-mi place acest capitol, testul a fost nedrept. (Dweck,
Blackwell, 2007)
|
Stilul de atribuire optimist
|
Evenimentele negative sunt văzuteca externe instabile și specifice; ceea
ce poate duce la speranță și creșterea existenței în sarcină; este posibil să
ducă ți la relaxare și la abandonarea efortului.
|
Cauza notei mici a fost o pură întâmplare
( Gordeeva, 2011)
|
F. Implicarea părinților
Factor
|
Descriere
|
Legătura părinților cu școala în scopul adaptării copilului
|
Educarea părinților, prezența la ședință cu părinții, sprijinirea
familiei prin programe pentru sănătate, nutriție și alte servicii; școala
părinților.
|
Comunicarea
|
O agendă personală legată de școală în care părintele să aibă notat
informații utile, aspecte de memorat, numere de telefoane, noutăți.
|
Învățarea acasă
|
Părinții își ajută copii să-și facă temele, să ia decizii legate de
școală, să-și planifice activitățile.
|
Implicarea
|
Părintele informat despre acctivitățile comunității legate de sănătate, cultură,
recreere, sprijin social integrează aceste resurse în familie în scopul
dezvoltării.
|
Sprijinul parental
|
Adaptarea la nevoile copilului, acceptare, căldură, umor, receptivitate
față de problemele copilului.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Doar o vorba sa-ti mai spun