joi, 26 noiembrie 2015

Factorii adaptării școlare


Factorii adaptării școlare

Prof.psihopedagog Cristina Nicoară

Adaptarea școlară este un proces complex și include variabile precum copilul, familia și școala și este incorporat în contextul mai mare social , cultural și politic. Este un fenomen activ, ca un proces de învățare pe care îl experimentează fiecare copil. Un psihopedagog este un psiholog sau un profesionist care încearcă să înțeleagă ce se întâmplă într-o clasă sau cu un elev din punctul de vedere al elevului, al profesorului și interacțiunea lor. Perspectiva psihopedagogică  nu este strict psihologică, include capacitate pedagogică și sociologică la fel de bine (Brizuela și Garcia-Sellers, 1999).

                                Miza abordarea ecologică a rezultatelor  învățării este de a identifica modalități de optimizare a dezvoltării acolo unde acționează factori interni și de mediu suportivi și de ameliorare a dezvoltării prin măsuri compensatorii ăn cazul persoanelor expuse la factori de risc individuali și/sau de mediu. (Gherasim și Butnaru, 2013)

Formele în care să se exprime dificultățile  de adaptare școlară sunt diverse: scăderea performanțelor școlare, superficialitate în abordarea sarcinilor de învățare, scăderea motivației pentru cunoaștere și a implicării în învățare, absenteism, abandon școlar, apariția unor probleme de conduită sau de adaptare emoțională la provocările cotidiene , abuzul de substanțe, afilierea la grupuri cu comportament deviant (Eccles, Wigfield și Schiefele, 1998; Eccles, 1999, apud. Gherasim 2013)

Cercetări (Garcia&Pintrich, 1994; Pintrich & De Groot, 1990) cu privire la învățarea la ore pune accentul pe importanța atât a componentelor motivaționale cât și pe componentele cognitive ale performanței școlare.

a)      Componentele motivaționale cuprind:

-          credințe despre propria persoană cum ar fi: scopuri personale, auto-eficiență, interesul, credințe despre valori.

b) Componentele cognitive cuprind:

- cunoașterea conținutului disciplinei,

- variate strategii de învățare precum repetarea, elaborarea, morganizarea strategiei metacognitive precum: planificare, monitorizarea, reglarea învățării.

c) Componente afective cuprind;

- starea de bine sau gradul de mulțumire la oră,

- nivelul de anxietate în timpul testelor, tezelor, examenelor,

d) Componente de personalitate cuprint:

 - credințe/teorii cu privire la natura inteligenței (fixă/flexibilă),

 - percepția asupra gradului de autoeficiență, a puterii autoeficienței , a nivelului de generalizare.

 -  stilul de atribuire a rezultatelor școlare care cuprinde: optimist vs pesimist acesta influențează vigoarea sau pasivitatea în fața eșecului sau frustrării.

Factori motivaționali ai adaptării școlare

A.      Percepția elevilor asupra mediului clasei

Factor
Descriere
Afirmație
Coeziunea elevilor
Elevii se cunosc, se ajută și se sprijină unul pe altul
Îmi fac ușor prieteni în clasă
Sprijinul profesorului
Profesorul ajută, este prietenos, încrezător și interesat de elevi
Profesorul este interesat de problemele mele
Implicarea
Elevii au interes, sunt atenți, participă la discuții, fac muncă suplimentară și le place ora.
Mi se cere să explic cum rezolv problemele
Investigarea
 
Calitatea de a pune întrebări și de a rezolva probleme cu ajutorul lor, de a aplica în prectică.
 
Îmi explic înțelesul afirmațiilor, diagramelor sau graficelor.
 
Orientarea sarcinii.
 
Calitatea de a fi implicat și de a termina activitățile implicate, de a fi concentrat pe tema dată.
 
Sunt atent în timpul orei.
 
Cooperarea
 
Elevii cooperează în rezolvarea sarcinilor de învățare.
 
Lucrez la proiecte cu alți elevi din clasă.
 
Echitate
 
Elevii sunt tratați în mod egal de către profesor
 
Primesc aceleași încurajări de la profesor ca orice alt elev din clasă.
 

 

B.Credințe despre propria persoană cu privire la scopuri, autoeficiență, valori, interese

Factor
Descriere
Afirmație
Orientarea intrinsecă a scopului.
Elevul se angajează în activitate fiindcă este curios, consideră sarcina ca o provocare.
La oră prefer ca materialul să-mi trezească curiozitatea, chiar dacă este dificil de învățat.
Orientarea existrinsecă a scopului
Principala grijă este obținerea de note, recompense, compararea performanței.
Dacă pot, vreau să iau note mai bune la oră decât majoritatea elevilor.
Credințe despre controlul învățării
Credința că rezultatele sunt legate de propriul control și nu depind de factori externi
Este vina mea dacă nu învăț lecția
Autoeficacitate în învățare și performanță
Elevul crede că este competent să ducă la bun sfârșit o sarcină.
Am încredere că am să mă descurc exvcelent cu temele și testele la oră.

 

C.      Factori cognitivi: Strategii de învățare

Factor
Descriere
Afirmație
Repetarea
Influențează atenția și procesul de fixare.
Fac o listă cu termenii importanți și o memorez.
Elaborarea
Construirea sau formarea de conexiuni interne între temele de învățat
Când învăț scriu mici rezumate a ideilor principale și conceptele utilizate.
Organizarea
Presupune o implicare profundă în sarcină și efort.
Fac mici scheme sau tabele pentru a mă ajuta să mă organizez.
Gândirea critică
Aplicarea cunoștințelor anterioare în situații noi pentru a rezolva, a lua o decizie.
Când ascult o afirmație la oră mă gândesc la alternative posibile.
Capacitatea de autoreglare
Să fie atent la ce citești, să te autoevaluezi și să-ți pui întrebări.
Când învăț încerc să-mi dau seama care concepte nu le înțeleg bine.
 
Reglarea efortului
Semnifică atât angajarea în atingerea scopului cât și reglarea utilizării strategiilor de învățare
Mă străduiesc să mă descurc la oră chiar dacă nu-mi place ce facem
Învățarea prin dialog cu colegii.
Ajută un elev să-și clarifice conținutul lecției și să înțeleagă ceea ce nu reușește singur.
Încerc să lucrez cu colegi de clasă pentru a-mi termina temele.
Căutarea ajutorului.
Identificarea unor persoane, colegi sau profesori, care să îl ajute.
Încerc să găsesc elevi în clasă cărora să le cer ajutorul dacă am nevoie.

 

D.      Factori afectivi

Factor
Descriere
Afirmație
Anxietate
Gândirea negativă că nu va reuși
Când dau un test mă gândesc la subiectele din test la care nu pot răspunde.
Gradul de mulțumire sau starea de bine
Corelează cu un anumit nivel al stimei de sine și cu stilul de atribuire optimist al evenimentelor de școlare
 
Îmi plac orele de curs

 

  1. Factori de personalitate

Factor
Descriere
Afirmație
Credința că inteligența este fixă.
Determină reducerea persistenței la efort, elevii cred că inteligența este o caracteristică incontrolabilă determinată prin naștere, relativ globală și stabilă în timp și nu poate fi schimbată prin intermediul procesului de învătare. Aceștia încearcă să își demonstreze abilitatea sau să evite evaluarea negativă a abilității de către ceilalți
Când depui mult efort, tu arăți că nu ești inteligent.
Credința că inteligența este modificabilă
Elevii sunt concentrați asupra procesului de învățare și sunt preocupați să devină cât mai inteligenți și mai competenți
Poți să îți modifici nivelul de inteligență
Stilul de atribuire pesimist
 
Elevul apreciază în ce măsură capacitatea sa sau alți factori duc la eșec
 
Chiar nu-mi place acest capitol, testul a fost nedrept. (Dweck, Blackwell, 2007)
 
Stilul de atribuire optimist
 
Evenimentele negative sunt văzuteca externe instabile și specifice; ceea ce poate duce la speranță și creșterea existenței în sarcină; este posibil să ducă ți la relaxare și la abandonarea efortului.
 
Cauza notei mici a fost o pură întâmplare
( Gordeeva, 2011)
 

 

F. Implicarea părinților

Factor
Descriere
Legătura părinților cu școala în scopul adaptării copilului
Educarea părinților, prezența la ședință cu părinții, sprijinirea familiei prin programe pentru sănătate, nutriție și alte servicii; școala părinților.
Comunicarea
O agendă personală legată de școală în care părintele să aibă notat informații utile, aspecte de memorat, numere de telefoane, noutăți.
Învățarea acasă
Părinții își ajută copii să-și facă temele, să ia decizii legate de școală, să-și planifice activitățile.
Implicarea
Părintele informat despre acctivitățile comunității legate de sănătate, cultură, recreere, sprijin social integrează aceste resurse în familie în scopul dezvoltării.
Sprijinul parental
Adaptarea la nevoile copilului, acceptare, căldură, umor, receptivitate față de problemele copilului.

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Doar o vorba sa-ti mai spun