luni, 2 noiembrie 2015

Urcușuri și coborâșuri



URCUŞURI ŞI COBORÂŞURI

 
Obiectiv:

Dezvoltarea capacităţii de a provoca gândurile negative, de autoblamare, care duc la depresie.

Procedură:

1)    Încep lecţia prin explicarea câtorva din caracteristicile depresiei: tristeţe, descurajare privind viitorul, sentimentul de eşec, insatisfacţie faţă de multe lucruri, pierderea interesului faţă de lucruri şi oameni, lipsa productivităţii şi a capacităţii de concentrare, plâns fără motiv, gânduri de suicid. Subliniez diferenţa dintre a avea aceste sentimente uneori şi a le avea tot timpul.

2)    Cer elevilor să ofere exemple, precum şi alternative pentru a face faţă acestor probleme. Arăt că există o diferenţă majoră între a face fată depresiei într-o modalitate „sănătoasă” versus „nesănatoasă”.

3)    Împart grupul mare în două grupuri mici şi, referitor la luarea unui examen, cer unui grup să-şi închipuie că este deprimat, pe când celălalt nu. Scriu gândurile celor două grupuri astfel încât să poată fi comparate.

4)    Discut cele două tipuri de gânduri

5)    Împart elevii în grupuri mai mici (de 4 – 5 persoane) şi găsesc exemple de situaţii în care au fost deprimaţi şi descopăr gândurile negative care au stat la baza acestor sentimente. Discut aceste aspecte cu întreaga clasă

6)    Provoc aceste gânduri de autoblamare prin utilizare unor întrebări de genul:

·         Eşti oare prost/proastă dacă nu iei acest examen?

·         Daca nu îl iei înseamnă că nu ai făcut nimic de valoare în cadrul clasei tale?

·         Dacă nu iei examenul şi alţii îl iau înseamnă că eşti inferior celorlalţi?

(Exersez metoda provocării gândurilor pentru exemplele oferite de fiecare elev)

Discuţie:

Întrebări de conţinut:

1)   Care credeţi că este legătura dintre sentimentele depresive şi discursurile de autoblamare?

2)   Ce puteţi face în privinţa gândurilor de autoblamare?

Întrebări de personalizare:

1)   Te-ai autoblamat vreodată când te-ai simţit deprimat referitor la o situaţie anume?

2)   Cum te poate ajuta pe viitor utilizarea metodei de provocare a gândurilor de autoblamare?

Coordonatorul precizează că stima de sine scăzută este adesea o cauză importantă a problemelor din adolescenţă care vor fi depăşite mai uşor dacă elevii vor învăţa să provoace eficient gândurile de autoblamare.


după cartea ”Dezvoltarea inteligenței emoționale” de Ann Vernon
 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Doar o vorba sa-ti mai spun