joi, 19 noiembrie 2015

Fişă de lucru „Nu pot! Nu vreau!”


Fişă de lucru „Nu pot! Nu vreau!”

Citeşte următoarea pildă povestită de o tânără prietenului ei, după ce acesta a suferit un grav accident rutier. După care răspunde la aceste întrebări:

·        Ce a vrut fata să-i transmită lui?

·        Ce a reuşit ea să-i comunice?

„Un bătrân însoţit de fiul său lucrau odată la o fermă micuţă, neavând decât un singur cal pentru a trage plugul. Într-o bună zi calul a fugit.

-         Ce groaznic, s-au lamentat vecinii. Ce ghinion!

-         Cine ştie? Poate e ghinion, poate e noroc, a replicat ţăranul.

O săptămână mai târziu, calul s-a întors din munţi, aducând cu sine cinci iepe.

-         Ce noroc uimitor! au spus vecinii.

-         Noroc? Ghinion? Cine ştie? a replicat ţăranul.

A doua zi, încercând să îmblânzească iepele sălbatice, fiul ţăranului a căzut şi şi-a rupt piciorul.

-         Ce groaznic. Ce ghinion!

-         Să fie ghinion? Sau noroc?

După încă o zi, în regiune au venit reprezentanţii armatei pentru a lua cu arcanul toţi bărbaţii tineri la război. Fiul ţăranului nostru avea piciorul rupt, aşa că nu a fost luat în armată.

-         Să fie noroc? Sau ghinion?”

După  ce tânăra i-a spus această poveste, prietenul ei a zâmbit cu tristeţe. Ea l-a liniştit cu vocea ei blândă:

-         Totul are un scop. Depinde numai de tine să transformi răul în bine.

-         Ce bine pot găsi în acest accident?

-         Nu există accidente. Totul reprezintă o lecţie. Ai încredere în viaţa ta. Totul are un scop, un scop, un scop, a repetat ea şoptit.

-         Bine, dar gimnastica mea, antrenamentele mele ...

-         Acesta este antrenamentul tău. Lasă durerea să-ţi purifice mintea şi trupul. Te asigur că va arde multe din obstacolele care îţi stau în cale.

Fata i-a văzut privirea întrebătoare şi a adăugat:

-         Un luptător nu urmăreşte durerea, dar dacă aceasta apare, se foloseşte de ea.

-         Iar acum odihneşte-te, odihneşte-te, după care a ieşit din cameră.

-         Nu pleca, a mai apucat el să şoptească, înainte de a cădea într-un somn adânc.”

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Citeşte următoarele propoziţii şi ia în considerare acele situaţii în care ai gândit ceea ce sugerează propoziţiile. Subliniază aceste situaţii şi apoi comentează una dintre ele:

Propoziţii
Situaţii
1.     Nu pot face nimic în această privinţă.
Comportamentul unui coleg, severitatea unui profesor , mersul autobuzelor de la navetă, refuzul unui prieten sau coleg.
2.     Nu pot face acest lucru.
Să jignesc, să fur, să mă împac cu un coleg cu care m-am certat, să învăţ la o materie dificilă, să înţeleg ceva mai complicat.
3.     Nu pot să merg acolo.
Într-un grup de colegi noi, la o petrecere, la ora de matematică, într-un anturaj rău.
4.     Mi-ar plăcea să fac acel lucru dar nu pot.
Să mă împac mai bine cu părinţii, să iau note bune la o materie grea, să am mai mulţi prieteni, să-mi pot împărtăşi problemele
5.     Nu pot să schimb cu nimic felul în care gândesc.
Uneori gândesc că sunt lipsit de speranţă sau neajutorat, că nu voi reuşi, că am vicii de care nu mă pot lăsa, că am o timiditate pe care nu o pot învinge, că nu pot refuza pe cineva deşi ştiu că voi regreta apoi.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Urmăreşte situaţiile propuse mai jos şi identifică importanţa răspunsurilor date de tine.

Bifează răspunsul tău pe una dintre cele două coloane R:

 

Afirmaţii
R
“nu pot”
R
“nu vreau”
Să mergem la un film.
 
 
De ce nu-ţi exteriorizezi sentimentele?
 
 
Aşa, continuă să te enervezi!
 
 
Hai să ne îmbătăm!
 
 
Hai să furăm tricoul asta!
 
 
Sună-l (sun-o) şi invită-l (invit-o) în oraş.
 
 
Anulează întâlnirea dacă nu vrei să mergi.
 
 
Pur şi simplu copiază la examen!
 
 
Pur şi simplu înfruntă-l (înfruntă-o)!
 
 
Zi-ne secretul!
 
 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Doar o vorba sa-ti mai spun