luni, 9 februarie 2009

Empatia cand cineva spune "NU!"


Din cauza tendintei noastre de a ne simti respinsi cand cineva spune "NU" sau "Nu vreau sa ...", acestea sunt mesaje la care e important sa raspundem cu empatie. Daca luam mesajul ca pe un afront personal, ne putem simti raniti fara sa intelegem ce se intampla de fapt cu celalalt. Cand aducem in spectrul constiintei sentimentele si nevoile din spatele refuzului cuiva, ne dam seama ce dorinta a persoanei respective o impiedica sa raspunda asa cu ne-am dori.
O data, in timpul pauzei unui seminar, am invitat o femeie sa vina cu mine si cu ceilalti participanti la o inghetata in apropiere. "Nu", a raspuns ea rastit. Tonul vocii m-a determinat sa interpretez raspunsul ei ca pe o respingere, pana cand ne-am reamintit sa ma conectez la sentimentele si nevoile pe care le exprima prin acel refuz. "Am senzatia ca esti suparata", am spus. "E adevarat?".
"Nu", a raspuns ea, "dar nu vreau sa fiu corectata de fiecare data cand deschid gura."
Acum aveam sentimentul ca ii era frica, nu ca era furioasa. Am verificat intreband-o:
"te temi si vrei sa te protejezi de o situatie in care ai putea fi judecata pentru felul in care comunici?"
"Da", a confirmat ea, "ma imaginez stand in cofetarie cu tine, tu fiind atent la tot ce spun".
Am descoperit atunci ca modul in care dadusem feed-back in timpul seminarului o speriase. Empatia pentru mesajul sau m-a ajutat sa nu mai vad ostilitate in refuzul ei: I-am auzit dorinta de a evita sa primeasca un feed-back similar in public. Asigurand-o ca nu voi evalua felul in care comunica in public, am discutat despre moduri in care pot oferi feed-back, astfel incat ea sa se simta in siguranta. Si da, a venit cu noi la o inghetata.

Marshall Rosenberg

4 comentarii:

  1. Sensibilitatea afectiva a omului este cu mult mai puternica fata de ratiune. Adresand o solicitare doar rational fara a comunica empatic cu persoana in cauza, acesta va reactiona declansand dispozitivul de autoaparare si in cele mai multe cazuri te va respinge pentru a evita sa fie dominata mental. Daca solicitarea este eminamente afectiva, sufletul va raspunde imediat, insa de multe ori ratiunea va incerca sa se opuna deoarece o astfel de actiune o numeste "manipulare". Cea mai potrivita abordare e cu siguranta una afectiva si rationala in acelasi timp, multumind astfel si sufletul si mintea. Sufletul isi va gasi siguranta in afectivitate, iar mintea va primi justificarea rationala. Cred ca succesul in comunicare depinde de posibilitatea noastra de a percepe disponibilitatea psihica si mentala a celui caruia ne adresam si sa dozam corespunzator mesajul transmis in cele doua componente afectiva si respectiv rationala.

    RăspundețiȘtergere
  2. Dacă vom învăţa încetul cu încetul că ni se poate răspunde şi cu NU în anumite momente şi nu vom strânge din dinţi cu încrâncenare, atunci totul va deveni mai simplu şi normalitatea ne va da "bună ziua" cu zâmbetul pe buze.

    RăspundețiȘtergere
  3. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  4. De multe ori tonul face muzica, atunci cand tonul este rastit si cuprinde si un refuz "NU!" ne simtim foarte incomfortabil. De regula ne este greu in aceasta situatie sa "citim" adevaratele emotii care se ascund in spatele mesajului

    RăspundețiȘtergere

Doar o vorba sa-ti mai spun